گروه دانه ها و مغزهای روغنی حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین E، روی، پروتئین و فیبر نامحلول بوده و برای میان وعده بسیار مناسب هستند.

نوع چربی موجود در این گروه از نوع چربی های مفید بوده و جایگزین مناسبی برای چربی های نوع اشباع و ترانس است که به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید کمک می کند.
این که گروه مغزها و دانه ها به حفظ سلامت پوست کمک زیادی می کند، فیبر نامحلول موجود در این ترکیبات با جذب آب در دستگاه گوارش منجر به افزایش حجم مدفوع شده و در نتیجه از بروز یبوست جلوگیری می کند،‌ از سوی دیگر با ایجاد احساس سیری و پری شکم از پرخوری و زیاده خوری نیز جلوگیری می کند.

 یک مشت آجیل و خشکبار، دانه هایی مانند کنجد، نخودچی و کشمش، شاهدانه و گندمک،‌ ذرت بوداده و برنجک، نمونه هایی از میان وعده های غذایی هستند که مصرف آنها برای دانش آموزان توصیه می شود.

تذکر درست است که این گروه در میان وعده های سالم آورده شده است ولی مصرف بیش از حد آنها می تواند ایجاد اضافه وزن و چاقی کند بنابراین رعایت حد تعادل در مصرف و ایجاد تنوع در استفاده از آنها توصیه می شود.